"Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze"

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

O nas w mediach

"Elektryczna rewolucja"

”Elektryczna rewolucja” (artykuł z Rzeczpospolita z dnia 26 czerwca 2018) Wielki projekt elektryfikacji miejskiego transportu wchodzi w decydującą fazę. Już w lipcu na ulice Zielonej Góry wyruszą pierwsze elektrobusy wyprodukowane w zakładach Ursusa. Dzięki realizacji projektu „Zintegrowany system nisko emisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze” miasto wyrasta na lidera nisko emisyjnej komunikacji publicznej. Jego koszt to blisko 260 milionów złotych brutto z czego ponad 167 milionów złotych to kwota dofinansowania z funduszy UE.

Te kwoty wyjaśniają dlaczego miasto jest także wzorem wykorzystania środków unijnych w województwie lubuskim. Stolica regionu stawia na bez emisyjny transport publiczny mając na uwadze zanieczyszczenia produkowane przez pojazdy komunikacji miejskiej z napędem spalinowym. Z drugiej strony, tak duża flota autobusów elektrycznych w perspektywie długofalowej przyniesie spore oszczędności dla budżetu miasta.

Od wielu miesięcy pracujemy nad projektem związanym ze zmniejszeniem emisji CO2. Jednym z rozwiązań jest dostawa bezemisyjnych autobusów elektrycznych. Będziemy dążyć do tego aby cały transport w Zielonej Górze był ekologiczny. Jesteśmy przekonani, że warto stawiać na innowacyjne rozwiązania. Miasto będzie coraz bardziej przyjazne z coraz czystszym powietrzem – podkreśla Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry.

Władze miasta podpisały kontrakt o wartości 96,5 miliona zł brutto, który obejmuje dostawę 47 autobusów miejskich o długości 12 metrów z firmą Ursus Bus. Po odebraniu wszystkich pojazdów Zielona Góra stanie się krajowym liderem elektrycznego transportu publicznego. Ursus dostarczy do Zielonej Góry model City Smaile – 12 metrowy autobus miejski napędzany wyłącznie energią elektryczną. Na autobusowych pętlach zainstalowane będą systemy szybkiego ładowania prądem stałym o mocach od 400 do 800 kW. Także w zajezdni zamontowana zostanie szybka stacja o mocy 400 kW oraz dwuwyjściowe stanowiska wolnego ładowania o mocy wyjściowej regulowanej w zakresie od 40 do 80 kW.

To jest największa umowa w historii MZK i w historii Zielonej Góry na jednorazowy zakup autobusów. Dzięki niej pasażerowie będą mieli szansę korzystać z nowoczesnych pojazdów. A my, tak jak deklarowaliśmy będziemy chcieli wprowadzić bezpłatne przejazdy autobusami dla uczniów zielonogórskich szkół – zaznaczył Janusz Kubicki, prezydent miasta Zielona Góra. Pierwsza partia pojazdów ma trafić do miasta w lipcu 2018 roku, a realizacja całego zamówienie zostanie zakończona w listopadzie br. Kontrakt obejmuje również dostawę dwóch pojazdów technicznych do obsługi autobusów elektrycznych oraz pogotowia technicznego. 

Jeżeli w ciągu roku wymienimy w sumie 64 autobusy na nowe, to komfort podróżowania zdecydowanie się zmieni. Miasto Zielona Góra od około 5 lat  przygotowuje się do wymiany taboru komunikacji miejskiej na elektryczny. W tym czasie testowano kilka modeli, między innymi Solarisy – 9 metrowy i 12 metrowy, a także Skodę czy Ursusa. Zmiany, które wprowadzamy z pewnością będą korzystne dla miasta i jego mieszkańców – dodaje Barbara Langer, dyrektor MZK
w Zielonej Górze. 

Model Ursus City Smile jest całkowicie zeroemisyjny. Nie emituje żadnych spalin do atmosfery, dzięki czemu pozytywnie wpływa na środowisko. Dodatkowo podczas ruszania z przystanku wytwarza czterokrotnie mniej hałasu niż autobusy z napędem Diesla i hybrydowym. To kolejny ważny element, który pozytywnie wpłynie na cały miejski ekosystem Zielonej Góry. Kupno autobusów to jeden z elementów większego projektu. Obejmuje on także przebudowę zajezdni MZK, budowę centrum przesiadkowego przy dworcu PKP i tunelu pod torami oraz poszerzenie wiaduktu kolejowego nad ulicą Batorego.
(Artykuł. Rzeczpospolita z dnia 25 czerwca 2018 )
Artykuły Prasowe - Promocja MZK (25.06.2018 r.)

"Miasto Zielonej Komunikacji"


Na naszych oczach Zielona Góra staje się liderem ekologicznej, elektrycznej komunikacji miejskiej. Ta rewolucja za niemal 267 mln złotych przyniesie korzyści wszystkim mieszkańcom i środowisku naturalnemu. W kraju na nic podobnego nikt się jeszcze nie porwał. Cały projekt nosi nazwę „Systemu niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze”. Władze miasta pozyskały na jego realizację ponad 167 mln zł z funduszy UE. Wkład z miejskiego budżetu to ok. 38 mln zł, zaś 13 mln zł dołoży PKP. Główne założenia tego proekologicznego przedsięwzięcia to:
- ograniczenie emisji CO2 i zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza w mieście
- redukcja hałasu
- ograniczenie kosztu eksploatacji autobusów
- poprawa bezpieczeństwa i ułatwienie korzystania z transportu publicznego.

Włodarze Zielonej Góry od kilku lat przygotowywali się do rewolucji w MZK, wiążąc to ze staraniami o zmniejszenie smogu w mieście. Oba te cele zostaną teraz osiągnięte. Najważniejsi są mieszkańcy miasta. Zyskają bardziej przyjazną dla środowiska i zdrowia, cichszą, lepszą komunikację. Zyska też środowisko. Śmiało mogę powiedzieć, że dla miasta to przełom – mówi Barbara Langner, Dyrektor MZK w Zielonej Górze. Rocznie MZK przewozi ponad 20 mln pasażerów. Co oznacza, że miejskie autobusy pokonują w tym czasie 4,5 mln kilometrów. Jak wyjaśnia Prezydent Miasta Janusz Kubicki: - Od dawna pracowaliśmy nad projektem związanym ze zmniejszeniem emisji CO2. Jednym ze sposób jest zakup autobusów elektrycznych. Docelowo chcemy, aby cały transport publiczny w mieście był proekologiczny. Dlatego stawiamy na innowacyjne rozwiązania. 

Dzięki temu Zielona Góra będzie coraz przyjaźniejsza mieszkańcom, z coraz czystszym powietrzem. Dlatego miasto zakupiło 47 nowych ekologicznych autobusów elektrycznych. Są niskopodłogowe, o długości 12 m, produkowane przez lubelską Fabrykę URSUS. Czterokrotnie cichsze od Diesla, tańsze w eksploatacji, ekologiczne, bo napędzane energią wyprodukowaną w zielonogórskiej Elektrociepłowni z kogeneracji spalonego gazu.

W jedenastu punktach miasta (na pętlach i przy Centrum Przesiadkowym) powstaną stacje ładowania, gdzie autobusy będą mogły szybko uzupełnić energię w bateriach. Warto też zauważyć, że w przyszłości zużyte baterie mogą zostać wykorzystane jako magazyny energii potrzebne do ładowania autobusów. Oprócz pojazdów elektrycznych tabor miejski uzupełnia już 17 nowych, niskopodłogowych autobusów przegubowych z silnikiem Diesla EURO 6.

Zakup autobusów to tylko część projektu. Kolejnymi ważnymi elementami Projektu są:
- budowa Centrum Przesiadkowego przy ul. Dworcowej wraz z parkingiem dla aut i rowerów,
- przebudowa układu dróg (dwa ronda) w rejonie Dworca PKP,
- zadaszenie peronów dworca PKP i budowa kładki łączącej Centrum z wiaduktem na ul. Sulechowskiej.
- przebudowa wiaduktu pod torami kolejowymi na ul. Batorego, który do tej pory był wąskim gardłem komunikacyjnym w tej części miasta.

Ostatnim elementem proekologicznej układanki jest przebudowa zajezdni na ul. Chemicznej. Wyburzone zostały już stare budynki techniczne, a w ich miejsce powstają nowe hale warsztatowe, myjnia, sala szkoleniowa, miejsca do ładowania autobusów elektrycznych, oraz ogromny, zadaszony plac postojowy dla autobusów. Wyremontowane zostaną też częściowo budynki administracji i stacji paliw MZK. Koszt tej części projektu to 27 mln zł.

O przełomowym zielonogórskim projekcie nie tylko w skali kraju, ale i Europy donosiły media lokalne i ogólnopolskie oraz portale branżowe, związane z transportem i ekologią. Najlepiej całe przedsięwzięcie podsumowała chyba międzynarodowa firma projektująca miasta przyszłości, pisząc na swym portalu: „Należy się spodziewać, iż projekt w Zielonej Góry wyznaczy kierunek dla przyszłości komunikacji publicznej w miastach”.

Oby tak się stało, z korzyścią dla ludzi i środowiska.
Pierwsza jest Zielona Góra.

Inserty ulotka_Promocja MZK (24.08.2018 r.)